Kompetens- eller matchningsbrist?

Det talas allt oftare om kompetensbrist, och det med rätta. Enligt SCB saknade Sverige förra året omkring 70 000 personer i olika yrken. Hela tre av fyra svenska arbetsgivare uppger att de har svårt att hitta den kompetens de söker.

Att det är svårt att rekrytera är inget nytt, men sättet vi letar talang på har kanske inte utvecklats i samma takt som behoven. För visst finns kandidaterna, men inte alltid där vi letar. Att exempelvis förlita sig enbart på annonsering och ett passivt kandidatflöde räcker inte alltid. Utmaningen är därför inte bara kompetensbrist, utan också matchningsbrist.

Många kvalificerade kandidater söker inte. 
Kandidaterna finns på LinkedIn och i nätverk, men är inte alltid aktiva jobbsökare. För att nå också dem krävs personlig kontakt, relevans i uppdragsbeskrivningen och tajming. Om erbjudandet känns rätt öppnas dörren även till de som inte letar aktivt.

Kravprofiler blir snabbt för snäva.
“Rätt titel” och “rätt bakgrund” kan stå i vägen för den som faktiskt har rätt potential. Det kan vara någon från en helt annan bransch, en yngre förmåga med driv, eller en senior person som tagit en annorlunda väg. Ord som “rockstar” kan låta kul, men riskerar att exkludera. Och kandidater vill förstå vardagen i rollen. Vilka är kollegorna? Hur ser samarbetet ut? Konkret slår generiskt.

Potential och förmåga väger tyngre än perfekta CV:n.
Det finns kandidater som prickar varje krav men ändå inte lyfter i rollen. Och lika många som överträffar förväntningarna trots “fel” bakgrund. Driv, nyfikenhet och förändringsvilja säger ofta mer om framtida framgång än antal år i branschen. Till syvende och sist handlar rekrytering om att hitta den som har potential att växa med uppdraget.

Att söka brett är inte samma sak som att söka planlöst.
Att bredda perspektivet betyder inte att tumma på kvalitén. Använd digitaliseringens möjligheter och varför inte kombinera annonsering, search, nätverk, tips och digital data.

Dagens fråga har vi ställt till tre erfarna karriärrådgivare på TRR: "Hur ska företag göra för att lättare hitta rätt personer?”
Lyssna på svaren.

Föregående
Föregående

Kravprofilen som strategisk kompass.

Nästa
Nästa

Maximera ledningsgruppens arbete.