Är mindre dåligt lika med bra?

Vi människor påverkas mer av det som skaver än det som flyter på. En enda hård kommentar överskuggar flera snälla. Ett svalt bemötande stannar kvar längre än ett varmt leende, vi minns konflikter mer än samsyn och trauman biter sig fast djupare än lyckliga stunder. Forskningen är entydig, negativa händelser och beteenden har en mer djupgående och varkatig effekt på oss än positiva. Det här är inte bara något vi upplever i privata relationer, det är lika sant i arbetslivet.  

Studier visar att det krävs minst fem positiva interaktioner för att väga upp mot en negativ – 5:1. Dåligt är nämligen starkare än bra. Men hur ska vi då göra för att skapa hållbara relationer, och som ledare och medarbetare bidra till en positiv arbetsmiljö?

Sanningen sitter i betraktarens ögon
Tolkningen av ditt beteende får den effekt den får, oavsett din avsikt. Rak kommunikation kan uppfattas som bufflig och okänslig. En ledare visar tillit genom att låta medarbetaren sköta sig själv, medarbetaren ser det som ointresse. Hur vi uppfattas vinner alltid över intentionen. 

Be om återkoppling
Fråga hur ditt agerande uppfattas. Bara då kan vi förstå hur vi faktiskt påverkar andra och få möjlighet att hämta hem det vi gjort ”fel”. Mest skada gör negativa beteenden som upprepas och blir till ett mönster. Enstaka misstag gör sällan en relation dålig. Vi är bara människor!

Aktiva eller passiva beteenden
Hård kritik, för mycket kontroll, orimliga krav och att någon tar äran av andras arbete uppfattas av de flesta som skadligt för relationer. Men det kan lika gärna vara det omvända: att inte ta ställning, hålla inne med information, skjuta upp nödvändiga beslut, att vara otydlig eller att undvika viktiga samtal. Effekten är densamma, det påverkar tilliten, realtionerna och i förlängningen hela arbetsmiljön.

Främja det positiva
Det ligger nära till hands att tro att om vi reducerar det dåliga så blir allt bra. Tyvärr blir inte mindre dåligt per automatik mera bra. En relation kan vara låg på negativa beteenden utan att vara särskilt rik på positiva. Vi kommer alltså inte undan med att tänka “jag gör ju inget fel”. Vi måste också aktivt göra det goda - vara engagerade, kloka och omtänksamma. Våga vara nyfikna på hur vi faktiskt uppfattas. Det gäller oss alla. I alla våra relationer.

Dagens fråga har vi ställt till olika personer i rörelse: Hur gör du för att skapa bra relationer på jobbet?
Lyssna på svaren.

Nästa
Nästa

Framtidstro eller framtidsstress?